16 marca 2020 r.

Dzień dobry,

Moi Drodzy,
dzisiaj zapraszam Was do wykonania kilku zadań powtórzeniowych.
Proszę, abyście w zeszycie wpisywali tematy z datami i systematycznie pracowali z danym materiałem. Jeśli będziecie mieli zapytania lub trudności - piszcie na Librusie.

Temat: Powtórzenie wiadomości - Funkcja liniowa.

W ramach ćwiczeń powtórzeniowych proszę wykonajcie zadania z podręcznika:
10-15 str.206
22 i 23 str. 207

Życzę owocnej pracy.

Serdecznie Was pozdrawiam
Monika Gleba


17 marca 2020 r. - lekcja 1

Dzień dobry,

Moi Drodzy
dzisiaj rozpoczniemy nowy rozdział: Układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi. Na razie brzmi to dla Was tajemniczo, ale wierzcie mi nie jest trudne, gdy systematycznie realizuje się kolejne ćwiczenia przygotowujące.
Proszę, abyście zapisywali tematy lekcji z odpowiednimi datami w zeszycie, zapisywali wszystko co polecam i dzielnie rozwiązywali zadania. W razie zapytań i trudności piszcie na Librusie lub na adres e-mail, a udokumentowaną pracę z realizacji dzisiejszej lekcji proszę przesłać do czwartku do godziny 20ej.

Temat: Równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi.

//Podczas lekcji powinieneś znaleźć odpowiedź na pytania://
Co to jest równanie pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi?
Co to znaczy, że para liczb spełnia równanie?
Co nazywamy rozwiązaniem równania?

//Proszę przepisz do zeszytu Definicję 1 ze strony 208 i przeczytaj ją ze zrozumieniem :)//

//Przeanalizuj treść poniżej definicji do wyróżnionej ramki, a następnie zapisz://
Przykład 1
Sprawdź, czy para liczb:
a) (-1,4) spełnia równanie 2x -3y = 12
b) (3,-3) spełnia równanie -5x +4y = -27.
Sformułuj odpowiedni wniosek i zapisz go.

//Przepisz do zeszytu informację ze strony 208 wyróżnioną kolorem beżowym//

//przeanalizuj informacje poniżej ramki - do końca strony 208//

//Czy znasz już odpowiedź na postawione na początku pytania? Jeśli nie - przepracuj materiał od początku, jeśli tak - przejdź do zadań ćwiczeniowych//

Zadanie 1 i 2 na stronie 210 w podręczniku.

Powodzenia!
Monika Gleba


17 marca 2020 r. - lekcja druga

Dzień dobry
po raz drugi dzisiaj

Moi Drodzy

Mam nadzieję, że jesteście gotowi do dalszej pracy. Pamiętajcie, że jeśli podczas pracy pojawią się trudności, których nie będziecie w stanie pokonać samodzielnie - piszcie, wysyłajcie zdjęcia - coś na to zaradzimy. Jeśli macie jakieś uwagi to też napiszcie.
Pozostaniemy w temacie z poprzedniej lekcji, ale rozwiniemy o nowe umiejętności.

Temat: Równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi (część 2).

//Podczas lekcji znajdziemy odpowiedzi na pytania://
Czym jest wykres równania?
Jak możemy opisać wszystkie rozwiązania równania?

Po dzisiejszej lekcji powinienem/powinnam umieć:
-rozwiązania równania opisać jako pary liczb mające odpowiednią postać
- narysować wykres równania
- napisać wzór równania, którego wykres narysowano w układzie współrzędnych.

//Przepisz z podręcznika Definicję 2 str.209 i przeczytaj ze zrozumieniem//

//Przepisz Twierdzenie 1 i twierdzenie 2 i przeczytaj uważnie ze zrozumieniem//

//Przeanalizuj informacje pod twierdzeniem 2, korzystaj z rysunku i wyjaśnień, następnie przejdź do Przykładu 1 i przeanalizuj go i wykonaj rysunek i notatkę. Przepisz informacje wyróżnione beżowym kolorem i zapamiętaj je.//

Rozwiąż zadania:
3 str. 210
4 str. 211
5 str. 211

Jeśli masz zapytania podczas pracy, zadaj pytanie mailowo :) tak jakbyś był na zwykłej lekcji.
Zachęcam do obejrzenia filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=BFOgh_xAge0&feature=youtu.be może być przydatny.

Dokumentację pracy prześlij do piątku 20 marca 2020r. do 20ej.

Życzę powodzenia.

Monika Gleba


23 marca 2020 r.

Dzień dobry

Moi Drodzy
Bardzo dziękuję za przesłane prace.

Dzisiaj przypomnimy i utrwalimy umiejętność rysowania wykresów równań liniowych.

Temat: Równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi - wykresy.

Na początku, krótkie przypomnienie:
Aby narysować wykres równania liniowego danego wzorem
a) 5x + 2y = -3, przekształć je do postaci y = ...
W podanym przykładzie wyglądało by to tak:
5x + 2y = -3
   2y = -5x -3 /:2
    y = -2,5x - 1,5  
Następnie narysuj tabelkę i wybierz trzy wartości x, takie dla których otrzymasz wygodne do zaznaczenia wartości y (wybieramy  wartości x ze zbioru liczb rzeczywistych)
Narysuj układ współrzędnych, podpisz podziałkę ,osie: x i y, zaznacz zwroty osi i nanieś otrzymane punkty. Następnie narysuj wykres prowadząc prostą PRZEZ zaznaczone punkty.//Wykres równania liniowego jest zawsze linią prostą -pamiętaj o tym, jeśli zaznaczone punkty nie układają się na jednej prostej sprawdź rachunki//

b) -8y = -24
Wyznaczam y
  -8y = -24   /:(-8)
    y = 3
Równanie nie zawiera x, pamiętamy z notatek poprzedniej lekcji, że to wzór opisujący prostą równoległą do osi OX przechodzącą przez 3 na osi OY.

c)  -15 = 3x
W tej sytuacji nie ma y w równaniu, więc wyznaczam x

-15 = 3x   /:3
-5 = x
zapiszmy to inaczej
x = -5
Otrzymujemy wzór prostej równoległej do osi OY i przechodzącej przez -5 na osi OX (Przykład 1 i podsumowanie z poprzedniej lekcji).

Na podstawie podanych powyżej instrukcji działania, proszę naszkicować wykresy równań:
a) 3x + y = 1
b) 2y - x = -4
c) 4x - 2y = 0
d) 2x = 8
e) 12 = -6y
f) x = 3y + 6
g) 6/5 = 7/5x - 1/5y  // np. 6/5 oznacza ułamek zwykły :) //

Można w jednym układzie narysować więcej niż jeden wykres, ale wtedy najlepiej użyć koloru i koniecznie podpisać wzorem daną prostą.
W razie trudności piszcie.
Dokumentację pracy proszę przesłać do 20ej. Tytuł maila: 1M / poniedziałek 23 marca.

Życzę powodzenia!