13 marca 2020 r.

Kartkówka - 30.03.2020 - termin wstępny.
Osoby, które przygotowały prezentację, proszę o przesłanie do wtorku.
Po ocenie, udostępnie pozostałym osobom.


16 marca 2020 r.

Dzień dobry,
zgodnie z umową, przesyłam prezentację Oli Piłkowskiej, którą dzisiaj miała prezentować na lekcji.
Zwróćcie szczególną uwagę na:
ruchy XIX- wieczne kobiet - emancypantki i sufrażystki. Czego one się domagały- jakich praw? Jak zmieniła się rola kobiety w rodzinie, szczególnie w rodzinie robotniczej, bo to nowa klasa społeczna, która powstaje w związku z rozwojem kapitalizmu.
Zwróćcie uwagę na strój kobiety - dlaczego on się zmienia - jakie są tego przyczyny? Przeanalizujcie też zmiany, jeśli chodzi o wykształcenie kobiet? Wreszcie zastanówcie się, czy I wojna światowa miała wpływ na przyznanie kobietom praw politycznych? Jeśli tak, to dlaczego?
Wstępnie umawiamy się na kartkówkę - 30. 03.20202 roku. Jeśli wrócimy do szkoły. Jeśli nie, to będę informować, co dalej.

Pozdrawiam,
Mariola Bujak


Zakres materiału na kartkówkę:
1. Miłość romantyczna - cechy miłości romantycznej, przykłady literackie. Proszę umieć wskazać różne przykłady.

2. Rola kobiety w XIX wieku i zmiana jej pozycji. Proszę uwzględnić zmiany w stroju i wiedzieć z czego one wynikały.
Emancypacja i sufrażystki - na czym polegała i kim były? Jakie prawa i kiedy wywalczyły.

3. Zmiana modelu rodziny w XX wieku i pozycja  dziecka. Zwróćcie szczególną uwagę na wprowadzenie powszechnego obowiązku szkolnego i co z niego wynika? Jeśli chodzi o rodzinę - ważna jest zmiana modelu od patriarchalnego do współczesnego. Dlaczego do niego doszło? Jakie są różnice?