12 marca 2020 r.

Dzień dobry

Drogie Uczennice i drodzy Uczniowie

Temat dzisiejszej lekcji: Powtórzenie wiadomości: Funkcja liniowa.

Bardzo proszę o rozwiązanie w zeszycie zadań z podręcznika: 4-9 ze strony 205 oraz zadania 23 str.207.

Życzę owocnej pracy.


16 marca 2020 r. - lekcja 1

Dzień dobry,

Moi Drodzy,
dzisiaj zapraszam Was do wykonania kilku zadań powtórzeniowych.
Proszę, abyście w zeszycie wpisywali tematy z datami i systematycznie pracowali z danym materiałem. Jeśli będziecie mieli zapytania lub trudności - piszcie na Librusie.

Temat: Powtórzenie wiadomości - Funkcja liniowa.

W ramach ćwiczeń powtórzeniowych proszę wykonajcie zadania z podręcznika:
10-15 str.206
22 str. 207

Życzę owocnej pracy.

Serdecznie Was pozdrawiam
Monika Gleba


16 marca 2020 r. - lekcja 2

Dzień dobry,

Moi Drodzy
Na drugiej dzisiejszej lekcji rozpoczniemy nowy rozdział: Układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi. Na razie brzmi to dla Was tajemniczo, ale wierzcie mi nie jest trudne, gdy systematycznie realizuje się kolejne ćwiczenia przygotowujące.
Proszę, abyście zapisywali tematy lekcji z odpowiednimi datami w zeszycie, zapisywali wszystko co polecam i dzielnie rozwiązywali zadania. W razie zapytań i trudności piszcie na Librusie lub na adres e-mail, a udokumentowaną pracę z realizacji tej lekcji proszę przesłać do środy do godziny 20ej.

Temat: Równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi.

//Podczas lekcji powinieneś znaleźć odpowiedź na pytania://
Co to jest równanie pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi?
Co to znaczy, że para liczb spełnia równanie?
Co nazywamy rozwiązaniem równania?

//Proszę przepisz do zeszytu Definicję 1 ze strony 208 i przeczytaj ją ze zrozumieniem :)//

//Przeanalizuj treść poniżej definicji do wyróżnionej ramki, a następnie zapisz://
Przykład 1
Sprawdź, czy para liczb:
a) (-1,4) spełnia równanie 2x -3y = 12
b) (3,-3) spełnia równanie -5x +4y = -27.
Sformułuj odpowiedni wniosek i zapisz go.

//Przepisz do zeszytu informację ze strony 208 wyróżnioną kolorem beżowym//

//przeanalizuj informacje poniżej ramki - do końca strony 208//

//Czy znasz już odpowiedź na postawione na początku pytania? Jeśli nie - przepracuj materiał od początku, jeśli tak - przejdź do zadań ćwiczeniowych//

Zadanie 1 i 2 na stronie 210 w podręczniku.

Powodzenia!
Monika Gleba


19 marca 2020 r.

Dzień dobry

Moi Drodzy

Mam nadzieję, że jesteście gotowi do dalszej pracy.
Pozostaniemy w temacie z poprzedniej lekcji, ale rozwiniemy o nowe umiejętności.

Temat: Równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi (część 2).

//Podczas lekcji znajdziemy odpowiedzi na pytania://
Czym jest wykres równania?
Jak możemy opisać wszystkie rozwiązania równania?

Po dzisiejszej lekcji powinienem/powinnam umieć:
-rozwiązania równania opisać jako pary liczb mające odpowiednią postać
- narysować wykres równania
- napisać wzór równania, którego wykres narysowano w układzie współrzędnych.

//Przepisz z podręcznika Definicję 2 str.209 i przeczytaj ze zrozumieniem//

//Przepisz Twierdzenie 1 i twierdzenie 2 i przeczytaj uważnie ze zrozumieniem//

//Przeanalizuj informacje pod twierdzeniem 2, korzystaj z rysunku i wyjaśnień, następnie przejdź do Przykładu 1 i przeanalizuj go i wykonaj rysunek i notatkę. Przepisz informacje wyróżnione beżowym kolorem i zapamiętaj je.//

Rozwiąż zadania z podręcznika:
3 str. 210
4 str. 211
5 str. 211

Jeśli masz zapytania podczas pracy, zadaj pytanie mailowo :) tak jakbyś był na zwykłej lekcji.
Zachęcam do obejrzenia filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=BFOgh_xAge0&feature=youtu.be może być przydatny.

Życzę powodzenia.

Monika Gleba


23 marca 2020 r.

Dzień dobry

Moi Drodzy

Bardzo dziękuję za przesłane prace.

Dzisiaj przypomnimy i utrwalimy umiejętność rysowania wykresów równań liniowych. Ostatnio rozwiązywaliście podobne zadanie, ale jeszcze dzisiaj poćwiczycie. Trening jest ważny ze względu na treści kolejnych lekcji.

Temat: Równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi - wykresy.

Na początku, krótkie przypomnienie:
Aby narysować wykres równania liniowego danego wzorem
a) 5x + 2y = -3, przekształć je do postaci y = ...
W podanym przykładzie wyglądałoby to tak:
5x + 2y = -3
  2y = -5x -3 /:2
   y = -2,5x - 1,5  
Następnie narysuj tabelkę i wybierz trzy wartości x, takie dla których otrzymasz wygodne do zaznaczenia wartości y (wybieramy  wartości x ze zbioru liczb rzeczywistych)
Narysuj układ współrzędnych, podpisz podziałkę ,osie: x i y, zaznacz zwroty osi i nanieś otrzymane punkty. Następnie narysuj wykres prowadząc prostą PRZEZ zaznaczone punkty.//Wykres równania liniowego jest zawsze linią prostą -pamiętaj o tym, jeśli zaznaczone punkty nie układają się na jednej prostej sprawdź rachunki//

b) -8y = -24
Wyznaczam y
 -8y = -24   /:(-8)
   y = 3
Równanie nie zawiera x, pamiętamy z notatek wcześniejszej lekcji, że to wzór opisujący prostą równoległą do osi OX przechodzącą przez 3 na osi OY.

c)  -15 = 3x
W tej sytuacji nie ma y w równaniu, więc wyznaczam x

-15 = 3x   /:3
-5 = x
zapiszmy to inaczej
x = -5
Otrzymujemy wzór prostej równoległej do osi OY i przechodzącej przez -5 na osi OX (Przykład 1 i podsumowanie z wcześniejszej lekcji).

Na podstawie podanych powyżej instrukcji działania, proszę naszkicować wykresy równań:
a) 3x + y = 1
b) 2y - x = -4
c) 4x - 2y = 0
d) 2x = 8
e) 12 = -6y
f) x = 3y + 6
g) 6/5 = 7/5x - 1/5y  // np. 6/5 oznacza ułamek zwykły :) //

Można w jednym układzie narysować więcej niż jeden wykres, ale wtedy najlepiej użyć koloru i koniecznie podpisać wzorem daną prostą.
W razie trudności piszcie.
Dokumentację pracy proszę prześlecie na Moodle. W najbliższych dniach zostanie otwarty dla Was kurs z matematyki. Dzisiejsze lekcje też umieszczę w Moodle.

Życzę powodzenia!